Av tilsammen 49 Choice-hotell i Norge og Sverige, er Hotell Helma rangert på førsteplass i både smittevern i forbindelse med korona, og gjestens totalopplevelse.

– Vi har vært opptatt av smittevern hele tiden, og teamet som jobber her har vært helt fantastiske, roser hotellsjef Dag Busch.

LØSNINGSORIENTERTE ANSATTE

– Da det ble innført buffetforbud lå kjøkkensjefen våken hele natten for å finne en løsning, og allerede neste morgen hadde hun løst utfordringen ved å servere frokost på en annen måte ved å lage singelpakker med brød, egg og bacon. Senere ble det åpnet for buffet igjen, men vi har innført nye vaskerutiner. Vi har fjernet touchsoner som for eksempel brødskjæring.
Alle ansatte i kjeden bruker munnbind.
– Dette er toveis smittevern. Personalet føler seg trygge, og gjestene føler seg trygge.
I restauranten desinfiserer vi bordene etter hver gjest. Vi har spritvask ved heisene, restauranten og ved resepsjonen. Dette må vi bare gjøre. De ansatte innretter seg etter situasjonen vi er i, for dette kommer nok til å vare ei stund.

OVER BUDSJETT

Selv trodde Busch at sommeren kom til å bli skikkelig dårlig, men der tok han heldigvis feil.
– I hele juli måned hadde vi 99 prosent belegg. I august hadde vi ti prosent større belegg enn hva vi hadde budsjettert med, før koronaen kom.

Hotell Helma har cirka 18 årsverk, og ingen permitterte.
– Vår visjon er å være gode på individuelle reisende, forretningstrafikk, små møtemarked, og lag og foreninger i helgene. Det er nemlig gjestene våre som er våre fremste ambassadører.

TOPPLASSERING

– Som en del av Choice-kjeden blir vi hele tiden vurdert av gjestene våre, og nå vurderer de også hvordan vi som hotell har tilrettelagt oppholdet med tanke på covid-19 og smittevern. Av 49 hotell i Norge og Sverige, har vi fått topplassering med 9,3 poeng av 10 mulige. Det er jeg veldig stolt av. Vi kan selvsagt aldri gi noen garantier, men vi skal gjøre vårt for at gjestene føler seg trygge.

TRYGGE GJESTER

  • Praktiserer god håndhygiene med hyppig håndvask og bruk av håndsprit.
  • Rengjør regelmessig fellesområder og kontaktflater som ofte berøres.
  • Holder minst 1 meter avstand til hverandre.
  • Hotellansatte som har direkte kontakt med gjester bruker munnbind.
  • Informerer deg om smitteverntiltak muntlig og gjennom informasjonsplakater og merking.
  • Holder oss hjemme om vi føler oss syke.


Denne artikkelen er produsert for Clarion Collection Hotel Helma, og var først publisert i næringslivsmagasinet Mono.

Her kan du lese flere artikler fra næringslivet i Ranaregionen.