Du visste kanskje at Celsa Armeringsstål er landets største gjenvinningsbedrift, og resirkulerer stål, tilsvarende to Eiffeltårn i uka. Men visste du at de har en intern plastkampanje blant sine 1000 ansatte i hele Norden?

– I 2018 etablerte vi en ny bærekraftsstrategi med fokus på miljø, som handler om å bygge opp en ny kultur og holdning internt blant ansatte, forteller bærekraftsleder i Celsa Nordic, Susanne Nævermo Sand. 

I forkant av prosjektet inviterte de til en to måneders implementeringsperiode hvor ansatte fikk gi tilbakemelding og innspill. I samme anledning fikk de fokusere på hvor mye plast de bruker i løpet av arbeidshverdagen og hvor mye av denne de egentlig ikke trenger. 

– Denne har vi fått veldig god respons på. Vi har gitt alle ansatte i Norden mulighet til å resirkulere dette, både på kontorene og ute i selve produksjonsløypa. Kampanjen har ført til en kulturendring. De ansatte kommer med mange gode ideer. De har blant annet reagert på hvor mye plastemballasje materiellet vårt har når vi mottar det fra underleverandører. Derfor har vi kontaktet våre leverandører for å få dem til å se på hvordan de kan begrense bruken av plast og papir i emballasjen før de sender varene til oss. Ved å åpne for at organisasjonen kan komme med gode innspill, og at de vet at dette blir mottatt på en positiv måte, da klarer vi å sette inn tiltak som gir endring.  

Celsa har eliminert innkjøp av plastkopper og plastbestikk.
– Hele konsernledelsen har et veldig høyt fokus på klima og neste generasjon. Våre barn og barnebarn, sier Nævermo Sand. 
I løpet av året skal de innføre ny strategi for bærekraftig økonomi, og konsernet Celsa Group har to viktige strategiprosjekt i 2019, digitalisering og biprodukter. 

– Det handler om nye, teknologiske framskritt, og at vi skal skape renere biprodukter og gjøre den verdifull. Både Valseverket og Stålverket ser nå på håndteringen av biproduktene og legger tilrette for at det kan håndteres som et godt produkt. Det er veldig mye spennende som skjer internt i Celsa. Vi går mot en bærekraftig framtid.

Denne tekstannonsen er også publisert i Ranaregionen næringsforenings magasin Mono.