På Kroglia kulturgård skal du få en følelse av hva som har vært. – Men det skal ikke være noe museum heller, sier Eldbjørg Fagerjord.


Skrevet for MOBO Helgeland og Mosjøen og Omegn BBL


I et gammel fjøs i Grønfjelldal, 40 kilometers kjøring fra Mo i Rana, har hun opparbeidet det som har blitt et populært tilbud. En til to ganger i uka har gården besøk av grupper på mellom 10 og 60 personer, som oftest bedrifter, som skal ha møter, fester eller lignende arrangementer. De blir fraktet fra byen, får mat på bordet og tilrettelagte aktiviteter.

– Vi har lagt vekt på å gjøre så lite som mulig med byggene. Vi skal bevare og gi folk en følelse av hva som har vært her før. Vi er opptatt av særpreg, ikke at alt skal være strømlinjeformet, forteller Eldbjørg Fagerjord.

På Felleskjøpet for inspirasjon

Det går også igjen i maten, det skal være tradisjons- og husmannskost. Møbler, duker og kopper er gjerne gamle, eller i hvert fall ser gamle ut. Gjenbruk står sentralt.

– Vi er ute etter den nostalgiske følelsen. Samtidig som vi mikser det med mer moderne design. Det skal ikke være noe museum, heller, understreker Fagerjord, og forteller at hun stadig blir spurt om hun vil overta en gammel sofa eller noe annet folk av en eller annen grunn vil kvitte seg med.

FAKTA: Kroglia

  • Opprinnelig et enge som tilhørte nabogården Fagerjord i Grønfjelldal. I 1909 ble Kroglia skilt ut som en egen eiendom.
  • De første som bodde på Kroglia var Eldbjørg Fagerjords tippoldemor Maren og mannen Johan Teofilius Johansen. Gården ble senere solgt til lensmann Pleym som brukte den som sommerresidens, før den kom tilbake til familiens eie da Marens barnebarn Trygve overtok på slutten av 1930-tallet. Hans sønn Bjørn drev gården fram til årtusenskiftet.
  • Kroglia kulturgård ble etablert i desember 2014. Tilrettelegger fra A til Å for møter, kurs, fester og andre arrangementer – transport, mat og aktiviteter. Arrangerer konserter som er åpne for alle. Drives av Eldbjørg Fagerjord, som sammen med mannen John Thomas Kolåsæter kjøpte gården i 2005.

I tillegg til at fjøs og låve i stor grad er beholdt som det var, har gamle dører som måttet skiftes ut nå blitt til bord. Bøtter fra Felleskjøpet er brukt til lamper. Som underlag for fatene bruker Kroglia kulturgård jurkluter, kluter som vanligvis brukes til å vaske jurene på kua før den melkes. På det ene toalettet brukes et greip til dorullholder. En fôrtavle viser menyen på kjøkkenet.

– Vi legger vekt på ting som hører hjemme i et fjøs. Jeg er ofte på Felleskjøpet for å få inspirasjon, forteller Fagerjord.

Gårdsdriften ble lagt ned rundt årtusenskiftet. Fagerjord og mannen John Thomas Kolåsæter kjøpte gården i 2005. Eldbjørg vokste opp på nabogården, Fagerjord. Men selv om hun ikke tidligere hadde bodd på Kroglia, har hun røtter her.

– Den første som bodde her var min tippoldemor, og det er en gren av min familie som har drevet gården her, forteller hun.

– Vi visste allerede da vi kjøpte gården at vi ville drive med noe her. Å ha en gård med masse bygninger uten å ha drift er bare å skaffe seg mye arbeid uten å få noe igjen for det.

Fra pubkveld til kulturgård

Men gårdsliv i Grønfjelldal var ikke noe hun så for seg i ungdommen. Hun skulle ikke bo her. Hun skulle ikke engang bo i Rana. Spørsmålet var om universet i det hele tatt var stort nok for henne. Hun skulle ut. Det ble med noen år i Trondheim og Bodø, med en journalistutdanning som resultat. Etter hvert virket ikke hjemme så langt borte lenger. Det ble Mo i Rana igjen, med jobb i Rana Blad før hun var en av gründerne bak kommunikasjonsbyrået Mye i media. På begynnelsen av 2000-tallet ble hun mer og mer engasjert i hjembygda. Det blomstrende livet hun husket fra barndommen var i ferd med å visne. Hun kaller det en ”generasjonsbølgedal”. Noe måtte gjøres. Etter hvert ble det medvind igjen. Det ble tilflytting, det ble barnehage, det ble nytt skolebygg etter en brann.

Etter at hun og familien flyttet hjem i 2005, tok det ennå noen år før de tok tak i planene sine om å bruke gården til mer enn å bo der. Litt tilfeldig ble det arrangert en pubkveld i bygget i 2008. Dette var etter at den gamle skolen var brent ned, og den nye ikke var bygd opp ennå. Grønfjelldagen skulle arrangeres og man var i beit for lokaler. Det ble bestemt å spre aktivitetene i bygda. Noen foreslo at det kunne være pub i fjøset. Sånn ble det.

– Bestefaren til John Thomas kastet seg rundt og malte lokalet, vi fikk låne gamle møbler og pubkvelden ble veldig populær, forteller Fagerjord.

Dermed ble det en lang periode med det hun kaller et ”prøveprosjekt”. Det ble en kveld her og en kveld der med arrangementer, før det fra desember 2014 var full satsing på Kroglia kulturgård.

– Vi tilrettelegger alt fra A til Å. Det skal være lett å legge arrangementer hit, man skal slippe å gjøre noe selv, sier Fagerjord.

Elg fra eget vald

Alle skal få spise seg gode og mette. Ofte settes grytene på bordet, slik at gjestene kan forsyne seg selv.

– Det er husmannskost og tradisjonskost vi serverer. Det skal være så ureist og kortreist som mulig. Vi serverer mye elgkjøtt fra eget elgvald. Vi får tak i det vi klarer lokalt. Menyen varierer etter sesong, forteller Fagerjord.

– Signaturretten vår er elgsodd som vi har servert siden vi hadde vårt prøveprosjekt her. Så har vi noe vi kaller tælaknøl, som er en elgsteig som er langtidsstekt før den er lagt i lake noen timer. Så skjæres den opp og serveres kald, men med vanlig tilbehør til. Til desserter går det mye i multer. Vi er ”i himmelen” i år siden det var så godt multeår. Hele familien har vært ute og plukket.

Bakverk fikser de gjerne selv, hvis de ikke da bruker Kinnerkeis hjemmebakeri som også holder til i Grønfjelldal. Negarden er en annen lokal aktør de samarbeider mye med, siden de kan tilby overnatting til inntil ti personer.

– Det er artig å bruke de som er her, at det blir litt synergieffekter, kommenterer Fagerjord.

Konsertene høydepunktene

Det går mest i grupper. Åpne arrangementer, som de populære gårdskafeene, er det mindre av. Det har vist seg vanskelig å beregne hvor mange som kommer. Om somrene kan det fortsatt bli en og annen kafédag. Ellers er de åpne arrangementene stort sett konserter.

Det startet med Charlie Rackstead, bandet til NRK-profilen Rune Nilsson, som besøkte Kroglia i juni i fjor. Siden har artister av nasjonalt kaliber som Stein Torleif Bjella og Eva Weel Skram vært her og spilt.

Fagerjord ser for seg at store konserter i juni kommer til å bli en tradisjon. Gjestene kan selv velge om de skal ha en HØY-kulturell aften som inkluderer mat og transport, eller kun konsertbilletter.

– Da jeg startet her var konsertene den store drømmen, det å ha store artister som spilte her. Det var egentlig en fjern framtidsdrøm. Men så skjedde det mye fortere enn vi trodde. Jeg så en konsert med Charlie Rackstead på NRK på nyåret i fjor, og tenkte at det hadde vært kult med dem her i dalen. Jeg tok kontakt med managementet, og plutselig var de booket, forteller vertinna.

Da var det gjort. Hun ble lysten på mer.

– Jeg klarer ikke la være når sjansen byr seg, sier hun med et smil.

– Bjella var helt fantastisk. Da oppdaget vi at vi hadde en ny scene, en klubbscene i fjøset. For meg er konsertene egentlig høydepunktene i året.

Det rautes ikke i Kroglia lengre. Men lyd og liv er det.

Denne artikkelen er skrevet på oppdrag for MOBO Helgeland BBL og Mosjøen og Omegn BBL. Den er også publisert i deres avismagasin Bo & lev som ble sendt til alle på Helgeland.