Det nordnorske publikum har en iboende råskap, skal vi tro teatersjef Birgitte Strid.


Skrevet for MOBO Helgeland og Mosjøen og Omegn BBL


Fra sin base i Mo i Rana, turnerer Nordland Teater i alle fylkets 44 kommuner. Årlig har de et besøk på over 30.000 – rekorden er 36.000 – på sine forestillinger. Et tydelig tegn på at teatret blir satt pris på. Og teatersjef Birgitte Strid setter pris på sitt publikum.

­– I nord er det en iboende råskap. Vi trenger ikke være så høflige, sier Strid.

– Jeg liker det nordnorske publikummet. De har en åpenhet med tanke på formuttrykk som man kanskje ikke opplever andre steder. Vi kan sette opp ganske mye ulikt teater. Folk er ikke redde for å prøve noe nytt. De kommer for eksempel og ser Vannposten, som er saktegående, japansk teater – og de liker det.

Teatersjefen tror Vinterlysfestivalen har vært med å gi grobunn for en god teaterforståelse og toleranse for former og uttrykk. Nordland Teaters ambisjon er å være den viktigste og mest spennende aktøren fylkets kulturliv.

­– Vi skal lage magiske øyeblikk, teater som tar deg ut av hverdagen. Samtidig skal vi være relevante og si noe om samtiden, sier Strid, som også er opptatt av at det skal være et nordnorsk preg over det de setter opp.

Nordland Teater ble opprettet i august 1979, og har siden gledet nordlendingene med sitt nærvær. For tiden reiser de rundt med forestillingen ”Det eventyrlige Dissosia” (bildet) som etter en helgelandsrunde før påske, skal turnere lenger nord etter høytiden. Familieforestillingen ”Den lille prinsen” kan man se på teatrets hovedscene to ganger i mai.

Medlemskap i MOBO Helgeland gir inntil 20 prosent rabatt på teatrets egenproduserte forestillinger.

 

Denne artikkelen er skrevet på oppdrag for MOBO Helgeland og Mosjøen og Omegn Boligbyggelag. Den ble også publisert i vårutgaven av deres avis Bo & lev, som ble sendt ut til alle på Helgeland i april.